Fanfare

De fanfare, de drumband en het jeugdorkest spelen een belangrijke rol in onze dorpsgemeenschap.  De fanfare verzorgt regelmatig concerten binnen en buiten het dorp. Daarnaast kunnen de inwoners van Oud-Valkenburg, Schin op Geul en de omliggende gehuchten rekenen op de aanwezigheid van de fanfare bij evenementen als processie, koningsvogelschieten, carnavalsoptochten en de intocht van Sinterklaas. De fanfare organiseert jaarlijkse evenementen voor de dorpsgemeenschap zoals het bekende Bourgondisch Aspergefestijn, de boekenbeurs en de kienavond.

Daar staat tegenover dat de dorpsgemeenschap bijdraagt in de kosten door deelname aan de jaarlijkse donateursactie en de verschillende andere activiteiten van de fanfare zoals het bourgondisch aspergefestijn, de oud ijzeractie, de boekenbeurs en de kienavond.

Fanfareorkest

Ons fanfare orkest is een orkest waarin alleen maar blazers en slagwerkers spelen. Het fanfare orkest kunnen we verdelen in vier grote groepen:

- het zachte koper: bestaande uit bugels, hoorns, euphoniums en bassen
- het scherpe koper: bestaande uit trompetten en trombones
- de saxofoons
- het slagwerk

Momenteel zijn er ongeveer 50 muzikanten binnen ons orkest actief variërend in de leeftijd van 15 jaar tot 75 jaar. In 2016 hebben wij voor het laatst meegedaan aan het bondsconcours van de LBM.

Ons orkest staat onder de muzikale leiding van Paul Oligschläger en repeteert op donderdagavond van 20-22u in 't Geboew in Schin op Geul.

Drumband

Als we zo'n vijftig jaar terugblikken, zien we dat bijna geen enkele fanfare of harmonie een drumband had. In eerste instantie kwamen hiervoor mensen in aanmerking die interesse hadden voor slagwerk, maar ook leden die moeite hadden om een blaasinstrument te leren bespelen. Zo is in de loop der jaren de drumband uitgegroeid tot een volwaardig onderdeel van de vereniging met een eigen identiteit, instructeur en een eigen bond.

Ook onze drumband heeft door de jaren heen vele successen geboekt;  de meest recente dateren van 2010 en 2011, toen respectievelijk de Limburgse en Nederlandse kampioensschapstitel werd behaald. Op dit moment staat onze drumband onder de muzikale leiding van Henk Martens en repeteert op maandagavond van 20-21.30u in 't Geboew in Schin op Geul.